صفحه اصلی  |  راهنمای سایت  |  امور کاربران  |  پرسش و پاسخ  |  ارتباط با مؤسسه
مؤسسه در استانها
  

دفتر مرکزی:
تهران، خیابان احمد قصیر (بخارست)، نبش کوچه دهم، پ 17، برج ایراتل،
کدپستی: 1514743111
تلفن: 88555555 (100خط)
تهران: 1881


شعبه مشهد مقدس:
مشهد مقدس، بلوار جانباز،
کوچه جانباز2،
نبش میلاد شمالی14 پلاک3
کدپستی: 9197864561
تلفن: 05117650450 (33خط)


شعبه قم:
قم، بلواربسیج،
بین کوچه های 23 و 25
کدپستی: 3715964996
تلفن: 02517730403
02517738211


شعبه آران و بیدگل:
آران و بیدگل،
بلوار امام خمینی،
کوچه رزاق زاده
کدپستی: 8741718651
تلفن: 88-03622729182


شعبه تنکابن:
تنکابن، خیابان جمهوری،
کوچه قائم، پلاک29
کدپستی: 67614-46817
تلفن: 01924235743
فکس: 01924238184


شعبه کرمان:
کرمان، چهارراه کاظمی،
روبروی بیمه ایران،
بالای کتابفروشی شکوری
کدپستی: 7613859387
تلفن: 03412226550


شعبه بیرجند:
بیرجند، خیابان معلم،
معلم 13، پلاک2
کدپستی: 9717864561
تلفن: 16-05612210012



شعبه زاهدان:
زاهدان، میدان امام علی (ع)،
میدان فلسطین،
جنب یخچال سازی
کدپستی: 9816697757
تلفن: 05412412117



شعبه ایلام:
ایلام، میدان شهید کشوری،
بلوارشهید بهشتی،
روبروی صدا و سیمای مرکز ایلام
تلفن: 08412240212


 

  
 
چشم انداز خانواده

چکیده مقاله چشم انداز خانواده نوشته آنتونی گیدنز

 

لیلا ناصر

کارشناس امور فرهنگی

دفتر مرکزی : تهران

 


 

 

مقدمه

 

آنتونی گیدنز (متولد ۱۸ ژانویه ۱۹۳۸) جامعه‌شناس انگلیسی به دلیل نظریه ساختاربندی‌ و دیدگاه کل‌گرایانه اش به جوامع مدرن مشهور شده است. او را یکی از چهره های برجسته رشته جامعه شناسی در دوران مدرن می دانند که به علم جامعه‌شناسی چیزهایی افزوده است. منتشرات او که حداقل به ۳۴ کتاب و بیش از ۲۰۰ مقاله می‌رسد، به عنوان کتاب‌های درسی در دانشگاه‌ها و دانشکده‌های سرتاسر جهان آموزش داده می‌شوند و این شاید به خاطر لحن و ادبیات ساده و همه‌فهم گیدنز است که بنا دارد پیچیده‌ترین مفاهیم را به ساده‌ترین شکل بیان کند. او به همین‌خاطر عنوان بهترین سخنران یا بهترین استاد دانشگاه سال را هم در سابقه‌اش دارد.

آنتونی گیدنز طی سال‏های 2001 و 2002 پنج سخنرانی متوالی با عنوان « چشم‏اندازهای جهانی در زمانه گذار » انجام داد که این مقاله چکیده ی یکی از آنهاست.

 

 

چشم انداز خانواده

 

دگرگونی های جهانی تنها ناظر به تغییرات بزرگ در نهادهای بزرگ نیست و عواطف و زندگی خصوصی ما هم دستخوش دگرگونی ها هستند. تغییرات چشمگیری در روابط شخصی در خانواده ها و در اطراف ما ایجاد شده و اخلاق ِ آزادی ِ جدید و مسئولیت شناسی متفاوتی در زندگی خانوادگی در حال ظهور است. نگاه و موضع لیبرال نسبت به این تغییرات می گوید نباید انسان هایی را که متفاوت از اکثریت مردم زندگی می کنند محکوم کنیم و باید با آغوش باز انواع اشکال خانواده را که عده ای برای اولین بار ایجاد می کنند پذیرا باشیم ، هرچند بسیار متفاوت از گذشته به نظر برسد. نگاه و موضع دیگر انتقادی تر و خصمانه تر است و بر اساس آن ، تغییرات در نهاد خانواده ، بی حرمتی و توهین به ماهیت طبیعی روابط انسانی و زندگی خانوادگی است و خانواده در شرایط بحرانی به سر می برد.

 

اما چه بر سر خانواده می آید؟ چه تحولات عمده ای در حال وقوع است؟

در این مقاله به چهار مورد از دگرگونی های اصلی خانواده اشاره می شود که به مرور در حال جهانی شدن هستند.

 

اول ، امروزه در کشورهای غربی و به طور فزاینده در کشورهای دیگر جهان ، خانواده در وهله ی اول دیگر یک واحد اقتصادی نیست ؛ بلکه مجموعه ای از پیوندها است که بیشتر بر اساس ارتباط و خصوصاً ارتباط عاطفی شکل گرفته است. اما در گذشته خانواده قبل از هر چیز یک واحد اقتصادی بوده و پیوندها در زندگی خانوادگی بیش از هرچیز به دلایل اقتصادی و سیاسی شکل می گرفته است. تغییر علل بچه دار شدن نیز روش مناسبی برای مشاهده ی این تغییر است ؛ در خانواده ی سنتی تصمیم برای بچه دار شدن اساساً یک تصمیم مثبت اقتصادی بود ولی  امروزه داشتن فرزند یک هزینه ی بزرگ اقتصادی است و فرزند داشتن نسبت به گذشته ، بیشتر یک تصمیم عاطفی است. نیز می توان از توجه فراوان به مسئله ی سوء استفاده از کودکان پی برد که یکی از تحولات بزرگ فرهنگی در عصر ما ، ارزشمند و عزیز دانستن بچه هاست که در گذشته از این ارزش عاطفی و قانونی که امروزه به کودکان داده می شود خبری نبود.

 

دگرگونی بزرگ دوم ؛ نقش زن و مرد آنچنان که در گذشته ثابت و مشخص بود ، ثابت نیست. دیگر زن بودن و مرد بودن از نظر وظایف و هویت هایی که ایجاب می کند ، معنای روشن و مشخصی ندارد. و مهمترین اتفاق این است که ما دیگر بر اساس آنچه فرهنگ و یا سرنوشت محتوم به ما دیکته می کند زندگی نمی کنیم. زنان و مردان در چارچوب سرنوشتی که به واسطه ی نقش آنها ، از پیش تعیین شده است زندگی نمی کنند و به بیان فنی تر ، شناخت مان از خود و هویت خود ، به صورت پروژه ای بازاندیشانه درآمده است.

 

سومین دگرگونی بزرگ ، به موقعیت در حال تغییر زنان و موازنات قدرت آنها با مردان برمی گردد. جوامع ما از نظر روابط میان دو جنس ، هر روز مساوات طلب تر می شوند. نرخ بالای طلاق نیز با پروسه ی آزادی و رهایی یافتن ِ روزافزون زنان در ارتباط  است ولی تنها عامل نیست. امروز ، قدرت زنان در زندگی خانوادگی بیش از هر زمان دیگری است.

 

چهارم ؛ به نظر من مسائل عمده ی مربوط به تغییرات زندگی خانوادگی ، به احساسات و عواطف ما نسبت به امور جنسی برمی گردد یعنی همان روابط ما به عنوان موجوداتی جنسی ، در بستر روابط و برخوردهایی که با دیگران داریم.

 

درنهایت ، به نظر می رسد تائید یک دیدگاه لیبرالی کاملاً باز درست نباشد و اینکه در محیط خانواده اجازه ی هر عملی داده شود دیدگاه کاملاً معتبری نیست. به گمان من برای درک اختلاف نظرهای سیاسی و رویه ها در حوزه ی خانواده و روابط جنسی باید به چیزی توجه کرد که من آن را ظهور دموکراسی در عواطف می خوانم. در « دموکراسی عاطفی » تساوی بین دو جنس وجود دارد ، همانند دموکراسی ، ارتباطات در آن وجود دارد و اعتماد. در یک ارتباط مناسب ، باید خودتان را به دیگران عرضه کنید و برای جلب اعتماد دیگران باید لیاقت خود را برای این اعتماد نشان دهید. باید جنبه هایی از وجود و احساس و افکارتان را بروز دهید تا به شما اعتماد کنند. اینکه تصمیمات از طریق خشونت اتخاذ نمی شوند نیز از حداقل شرط های یک رابطه ی خوب است. برای داشتن یک جامعه مستحکم باید خانواده های مستحکم داشته باشیم ، اما امروزه خانواده ی مستحکم باید  بر اساس تساوی بین دو جنس و ویژگی های دیگری که گفته شد بنا شود.

 

 

 


 

منبع:

 

- گیدنز، آنتونی، چشم انداز خانواده، ترجمه ی جلائی پور، محمدرضا، مجله ی آفتاب، شماره ی 29، سال سوم، مهر 1382.             

 



تاریخ درج مطلب :  21/12/87  

 
دفتر مرکزی : تهران ، خیابان بخارست ، نبش کوچه دهم ، برج ایراتل ، کدپستی 1514743111 ، تلفن : 88555554 ، (18 خط ) ، 1881
کلیه حقوق این سایت متعلق به www.KHEIRIE-ImamReza.ir می باشد. 1387©