صفحه اصلی  |  راهنمای سایت  |  امور کاربران  |  پرسش و پاسخ  |  ارتباط با مؤسسه
مؤسسه در استانها
  

دفتر مرکزی:
تهران، خیابان احمد قصیر (بخارست)، نبش کوچه دهم، پ 17، برج ایراتل،
کدپستی: 1514743111
تلفن: 88555555 (100خط)
تهران: 1881


شعبه مشهد مقدس:
مشهد مقدس، بلوار جانباز،
کوچه جانباز2،
نبش میلاد شمالی14 پلاک3
کدپستی: 9197864561
تلفن: 05117650450 (33خط)


شعبه قم:
قم، بلواربسیج،
بین کوچه های 23 و 25
کدپستی: 3715964996
تلفن: 02517730403
02517738211


شعبه آران و بیدگل:
آران و بیدگل،
بلوار امام خمینی،
کوچه رزاق زاده
کدپستی: 8741718651
تلفن: 88-03622729182


شعبه تنکابن:
تنکابن، خیابان جمهوری،
کوچه قائم، پلاک29
کدپستی: 67614-46817
تلفن: 01924235743
فکس: 01924238184


شعبه کرمان:
کرمان، چهارراه کاظمی،
روبروی بیمه ایران،
بالای کتابفروشی شکوری
کدپستی: 7613859387
تلفن: 03412226550


شعبه بیرجند:
بیرجند، خیابان معلم،
معلم 13، پلاک2
کدپستی: 9717864561
تلفن: 16-05612210012



شعبه زاهدان:
زاهدان، میدان امام علی (ع)،
میدان فلسطین،
جنب یخچال سازی
کدپستی: 9816697757
تلفن: 05412412117



شعبه ایلام:
ایلام، میدان شهید کشوری،
بلوارشهید بهشتی،
روبروی صدا و سیمای مرکز ایلام
تلفن: 08412240212


 

  
 
معرفي كتاب

 

 

قصه هاي قرآن

به قلم : سهراب اسدي تويسركاني

انتشارات عقيل  

 

قرآن مجید این کتاب آسمانی که در برگیرنده تعالیم و دستورات حیاتی انسانها می باشد ، تنها چراغ هدایت به سوی کمال است . این کلام خدا انسان را به آموختن علم برای رهایی از چنگال جهل و نادانی و همچنین انتخاب راه و روشی که به شاهراه ترقی و تعالی راه یابد دعوت می نماید. بدون تردید، بر پایه عدل و بیزاری از ظلم و جور استوار می باشد که اگر به نحو احسن مورد توجه قرار گیرد انسان به مقام خلیفت الهی دست یافته و وجود این ردای ارزشمند را بر دوش خود احساس خواهد کرد.

به کار گیری آن به معنای واقعی کلید دسترسی به تمام گنجهای نهفته علوم و فنون است که می تواند انسان را در راه رسیدن به اهداف عالیه یاری نماید و برسد به جایی که اشرف مخلوق بودن زیبنده وی گردد.

ذکر سرگذشت پیشینیان در قالب قصه و داستان چه آنانی که توانسته اند در راه مستقیم پانهاده و با پیروی از عقل شریف و مقابله با نفس اماره به اوج توانایی و مبارزه با نفسانیات برسند و چه آنانی که با خود باختگی در دریای کبر و غرور غوطه ور گردیده و در منجلاب معصیت و گناه فرو رفته اند می تواند برای آیندگان و رهروان راه ، چون مشعلی پیش روی آنان قرار گرفته تا با استفاده از پرتو نورانی آن و تشخیص درست خود را به سر منزل مقصود برسانند.

روش و سیره پیامبران الهی که مبلغ آدمیت و رسیدن به مقام معنوی اشرف مخلوقات بودن است در این کتاب تدوین شده تا با شناخت راه مبارزه حق با باطل در صفی واحد قرار گرفته و با یاری حق ریشه درخت باطل را از بیخ بخشکانند و اجازه ندهند شاخه و ثمره این شجره ناموزون و خانمان برانداز گسترش یابد . یکی از شیوه های رسیدن به مقام معنوی مرور سرگذشت پیشینیان هر قومی است . چه آنانی که در صحنه های پیکار حق و باطل خوش درخشیده اند و چه کسانی که به باطل گرائیده و عمر خود را به عبث در این راه از دست داده اند نگرش درست به هر یک می تواند تعیین کننده خط و مشی انسانهای بعدی باشد .

اگر به روش نادرست اقوامی چون قوم لوط و عاد و ثمود نظری بیفکنیم . خواهیم دید این نابخردان با رفتاری ناشایست و دور از شئون انسانی ، بشریت و آدمیت را زیر سوال برده و عاقبت هم به عذاب الهی گرفتار آمدند و به کیفر اعمال خود رسیده اند .

نمرود ها و فرعون ها که با قدرتی فراوان ادعای خدایی می کردند و بندگان خدا را بندگان خود می دانستند همچنان در بحر بی کران غرور دست و پا می زدند تا کاسه صبر و طاقت پیامبران لبریز شد و آنان را نفرین گفته تا خشم خدایی آنان را در همان دریا فرو برد و عمر سراسر فریب و نیرنگ آنان به پایان رسید.

هر جمله از داستانهای دلنشین قرآنی می تواند نجات دهنده بشریت از منجلاب فساد و تباهی باشد که در هر عصر و زمانی به شکلهای مختلف در زندگی انسانها نقش مهمی را ایفا می نماید. این داستانها به ما می آموزند که دوری از زشتی ها و پلیدی ها عاقبتی درخشان در پی خواهند داشت و بالعکس گرایش به ضدیت با این روشهای پسندیده ، بشریت را به سوی ضلالت و گمراهی سوق داده و پایانی چون اقوام یاد شده در انتظارشان خواهد بود.

کتابی که به نام داستانهای قرآنی به شما خوانندگان عزیز تقدیم می گردد نتیجه سالها مطالعه و غور در این گونه کتب است که سعی شده جملات آن به دور از هر گونه تکلف و تعصب به رشته تحریر در آید.

کتاب قصه های قرآن نوشته آقای سهراب اسدی تویسرکانی با مقدمه مذکور کتابی است که به گونه ای زیبا تاریخ انبیاء را از پیدایش زمین و از حضرت آدم (ع) تا خاتم النبیین حضرت محمد مصطفی (ص) به رشته تحریر در آورده است . خواندن این کتاب که شامل سرگذشت پیامبران و اقوام مختلف در دوره های زمانی متفاوت است می تواند اطلاعات سودمندی را در زمینه تاریخ انبیاء و سرنوشت اقوام مختلف به خوانندگان ارائه دهد.

 

 


 

راز

راندا برن

ترجمه نفیسه معتکف

نشر ليوسا

 

 

راز اثر معروف راندا برن در حوزه روان‌شناسی است که به رواج تفکر مثبت می پردازد و در زمان کوتاهی از فروش اش تبدیل به کتاب پرفروش نیویورک تایمز شد و هنوز در این فهرست قرار دارد. اين كتاب را «نفيسه معتكف» به فارسی ترجمه كرده و شامل راهكارهايي كليدي درباره رسيدن به خوشبختي است.

 

برن در مقدمه «راز» با اشاره به مشكلات بي‌شماري كه در زندگي برايش پيش آمده، آورده است: «يك سال پيش زندگي‌ام متلاشي شد، تا سرحد مرگ كار مي‌كردم. ناگهان پدرم فوت كرد و رابطه‌ام با همكارانم دچار اغتشاش شد. آن موقع حتي به ذهنم خطور نمي‌كرد كه در كمال يأس‌ و نااميدي موهبتي الهي نصيبم شود.»

 

كتاب «راز» در 36 بخش موضوعي تاليف شده كه از اين ميان مي‌توان به: روند قدرتمند قدرداني، راز پول، تمركز بر نيكبختي، يگانه ذهن عالم، راز حيات، از افكارت آگاه باش، راز ارتباطات و خودت را درياب اشاره كرد.

 

راز می گوید: «هر کدام از ما در هر کجا که باشیم از هند و استرالیا و نیوزلند گرفته تا استکهلم و لندن و تورنتو و مونترال و نیویورک همگی با یک قانون سر و کار داریم و آن هم «قانون جذب» است و این قانون همان رازی است که از آن حرف زدیم.

هر چیز قابل تصوری که به زندگی شما وارد می شود را خودتان جذب می کنید و آن ها به واسطه تصاویر و تفکراتی که در ذهن خود نگه می دارید به سوی شما جلب می شوند. آنچه به وجود می آید همانی است که شما به آن فکر می کنید.

زندگی فعلی شما انعکاسی از افکار گذشته شماست. این اندیشه ها می تواند در بردارنده مهمترین تا بی اهمیت ترین اموری باشند که در ذهن داشته اید. با توجه به این نکته که می دانیم آنچه را بیشتر بدان می اندیشید به سمت خود  می کشانید. در ک این موضوع که تا کنون چه تفکراتی بر ذهن شما غلبه داشته اند آسان است چون این زندگی را تجربه کردید. ولی می توان گفت تا کنون این طور بوده، حالا شما در حال آموختن راز هستید و با این دانش می توانید همه چیز را متحول کنید.

هنگامی که این فرایند در ذهن شما جا بیفتد، در عمل می توانید به عنوان ابزاری کارامد از آن استفاده کنید. اگر بتوانید به تفکر درباره خواسته خود ادامه دهید و آن را به شکل اندیشه ای غالب در ذهن خویش درآورید بدون تردید آن را به زندگی واقعی خود وارد کرده اید.»

 

در بخشي با عنوان «خلاصه راز»، جمله‌هاي مهم و خواندني كتاب به صورت اختصار آمده: «زماني كه بايد به عظمت و جلال خودت پي ببري، همين حالاست.»

  


 

  

بيا دريا شويم

 ( بحثي در روانشناسي عشق )

لئو بوسكاليا

ترجمه ناهيد ايران نژاد

نشر دايره

 

 

براي عده اي قبول اين امر كه دوست داشتن يك انتخاب است، مشكل مي نمايد. به نظر مي آيد خلاف نظرية خيال انگيز عشق باشد كه مي گويد عشق ذاتي است و نمي توان چيز بيشتري بر آن افزود. بي شك دوست داشتن ذاتي است ، ولي اگر مايليم معناي واقعي پيدا كند ، لازم است آن را بياموزيم، درباره اش بينديشيم ، تمرين كنيم و انتقالش دهيم .

 

تاكنون حتي هوشيارترين اذهان و پيچيده ترين صنايع نيز در روشن ساختن راهها ، نيروها و اسرار عشق ناموفق بوده اند . بنابراين هر سخني درباره عشق همچون گذشته با انگيزه هاي روشنفكرانه و احساسي درك مي گردد و از نظر عده اي نوعي خود فريبي و بي حرمتي نسبت به عقل سليم و مانعي براي تسلط بر خود به حساب مي آيد .

در همين حال گروهي بر اين عقيده اند كه عشق بزرگترين ارزش انسان است ؛ هديه اي كه بي واسطه از جانب خداوند به ايشان داده شده و قدرتمندترين و تواناترين نيروي زندگي ، كه انرژي انسان را افزايش مي دهد و احتمالا تنها معناي زندگي است .

  

تقريبا اكثر ما به جاي درك بهتر عشق به عنوان تنها پاسخ ممكن ، آن قدر انتظار مي كشيم كه خودمان را افسرده ، تنها و غرق در احساسات ياس آور مي بينيم . بنابراين همچنان به مسخره كردن عشق ادامه مي دهيم و نتيجه چيست ؟ تنهايي بيشتر ، آرزوهاي بيشتر ، مراجعه بيشتر به روانشناس ، سردي و ناتواني بيشتر ، بي خوابي و سستي بيشتر ، بي اشتهايي يا پرخوري بيشتر ، خستگي ، نااميدي ، يكنواختي و بدبيني بيشتر ، زخم معده هاي بيشتر ، ترس بيشتر ، خودكشي بيشتر ، پيشداوري و نفرت بيشتر ، غم ، غبطه ، درد ، تعصب ، بي عاطفگي و طلاق هاي بيشتر . آرزوي من اين است كه كتاب حاضر بتواند به ما كمك كند تا دست از اين لجاجت برداريم .

 

   اين كتاب نظرياتي را ابراز مي كند كه اميدوارم موجب بر انگيخته شدن تجزيه و تحليل هاي جدّي و احساساتي شود و منجر به اعمالي گردد كه دگرگوني و رشد را به بار آورد . سعي كرده ام اين نظريات را ساده و روشن بيان كنم و بعضي از آنها را به جهت تاكيد تكرار كرده ام .

منظور اين كتاب بيشتر چگونه بودن عشق است نه چگونه عمل كردن . كتاب آغاز و پايان واقعي ندارد . آغاز آن از هر نقطه امكان پذير است ؛ و خواننده خود راهنماي خويش . هرچند در اين كتاب نظريات بي شماري داده شده ، درحقيقت همه يك واقعيت را بيان مي كنند و آن اين كه دوست داشتن امري آن قدر پيچيده ، مرموز و دور از دسترس نيست ؛ پديده اي قابل دستيابي و انساني است كه ما آن را طي تجارب روزمره زندگي مي آموزيم ؛ هم در اوقات ناكامي و هم در لحظات جذبه و اوج .

 

اين كتاب براي جويندگان عشق نوشته شده است؛ مردان و زناني كه مشتاق تحقيق در باره بهترين پديده زندگي هستند. همچنين براي آنان كه تصميم گرفته اند تا توان كامل عشق ورزيدن خود را نيافته ، توسعه نداده و به كار نگرفته اند ، به زندگي ادامه دهند .

 

                                                   

                                                         بخشي از ديباچه كتاب به قلم نگارنده   


 

 

فلسفه عاشورا از ديدگاه انديشمندان مسلمان جهان

بخشعلي قنبري
انتشارا
ت اميركبير

 

كتاب فلسفه عاشورا از دیدگاه اندیشمندان جهان اسلام از آن جهت شایان توجه است كه حاوی نظرات مختلف و رویكردهای متعدد اندیشمندان در مورد قیام عاشورا می‌باشد. نویسنده این كتاب به این باور رسیده است كه برای جوابگویی به نیازهای علمی، معنوی و روحی همه اقشار جامعه و ارائه نگرشی همه‌جانبه از حادثه عاشورا باید رویكردهای مختلف را در یكجا بررسی و ارزیابی كرد. البته ذكر این نكته ضروری است كه مولف در بعضی موارد به دلیل وجود تناقض پنهانی نظریات و برای جلوگیری از استفاده‌های نادرست، ناچار به نقد آنها نیز پرداخته است. معیار این كتاب در انجام این نقد و بررسی‌ها سه چیز بوده است:

1- عقل و منطق 2- توجه به كاربرد دنیوی دین 3- توجه به كلیت دین

 

فصل اول: كلیات

فصل اول كتاب با طرح این مسأله آغاز می‌شود كه انگیزه اصلی و اصیل از اقدام به این قیام بی‌بدیل چه بوده است؟ برای جواب به این سوال نگارنده نظریه‌ای مطرح نكرده است بلكه درصدد برآمده است با طرح مسأله به جستجوی پاسخ‌ها و راه‌حل‌های اندیشمندان مسلمان بپردازد و با تبیین نظریات ایشان، گامی در جهت شناساندن قیام عاشورا و تنویر اذهان در تحلیل درست و همه‌جانبه از آن بردارد. كتاب برای انجام این كار رهیافت‌های مختلف علما را مورد بررسی قرار داده و محتاطانه رهیافت‌های ارجح را مطرح می‌كند ولی با این حال قضاوت‌های نهایی را برعهده خوانندگان می‌گذارد.

پس از طرح مسئله، پیشینه تحقیق مطرح می‌شود. همانطور كه قبلاً نیز اشاره شد تاكنون كتابی منتشر نشده است كه حاوی نظریات مختلف گروه اندیشمندان درباره قیام عاشورا باشد البته در مورد عاشورا كتب فراوانی نگاشته شده است و در تعدادی از آنها علاوه بر رهیافت‌ نویسنده، به برخی از رهیافت‌های دیگر نیز اشاره شده است؛ از جمله این آثار كتاب «حسین ‌بن علی علیه‌السلام را بهتر بشناسیم» نوشته آیت‌الله یزدی است كه در بخشی از آن به برخی نظریات دیگر بویژه نظریات منفی مستشرقان اشاره شده است. مقاله صالحی نجف‌آبادی در كنگره امام خمینی(ره)، تحت عنوان تطبیق قیام امام حسین علیه‌السلام با موازین فقهی حاوی نظریات مطروحه در این باب و تطبیق این نظریات می‌باشد. اما فقط دو نگرش كلی، «قیام برای حكومت» و «قیام برای تعبد و رسیدن به شهادت» در آن مورد بحث واقع شده است همچنین در كتاب «بررسی و تحقیق پیرامون نهضت حسینی» نوشته سیدعلی فرخی اشاراتی به برخی رویكردهای مختلف درباره عاشورا شده است ولی هیچكدام از موارد فوق به صورت مبسوط و تفصیلی و بوسیله روش‌های علمی تدوین نشده‌اند و در بر دارنده هدف مولف این كتاب نیستند.

در پایان این فصل مولف نظر خود را در این باب چنین بیان می‌كند كه هدف امام علیه‌السلام در قیام خونینش همانا اصلاح دین، احیای آن و بازگرداندن جامعه به اصول اولیه اسلام است.

 

فصل دوم: نظریات سیاسی و حكومتی

در این فصل نظریات كسانی كه به عاشورا از منظر جامعه‌شناسی نظر كرده‌اند و هدف اصلی قیام را حكومت‌خواهی برای انجام اصلاحات در دین و امور جامعه دانسته‌اند بررسی شده است. نویسنده توضیح دو نكته مهم را برای درك بیشتر نظریات گروه فوق‌الذكر ضروری دیده است:

1- ضرورت حفظ تعادل جوانب گوناگون دین از طریق حفظ نظم سیاسی جامعه
2- شكل‌گیری همه جوانب اجتماعی از قبیل فرهنگ، اقتصاد و... با توجه به قدرت سیاسی

مؤلف نظریات حكومتی در مورد عاشورا را بر دو دسته تقسیم كرده‌ است:

1- دیدگاهی كه در آن اعتقاد به براندازی اصل حكومت و جایگزین كردن حكومتی مبتنی بر عدل و داد است. از این گروه می‌توان به سیدمرتضی، شیخ مفید و امام خمینی(ره) اشاره كرد.


2- دیدگاهی كه اصل حكومت را قابل دفاع می داند و هدف امام را ایجاد اصلاحات در حكومت می‌داند. ابوالاعلی مودودی (سنی‌مذهب) چنین نظری دارد.
 

اولین اندیشمندی كه مولف نظریه او را بررسی می‌كند سید مرتضی علم‌الهدی است. از دیدگاه وی چون شرایط پیروزی برای امام مهیا می‌شود اقدام به قیام می‌كند تا از طریق دستیابی به حكومت و اجرای صحیح احكام اسلامی هم به بشریت خدمت كند و هم دین جدش را اصلاح نماید.

نظریه ابن‌خلدون مبتنی بر نظریه عصبیت وی می‌باشد. وی با آنكه تمام شرایط رهبری را در امام حسین علیه‌السلام می‌بیند ولی علت ناكامی قیام وی را بی‌اعتنایی به عصبیت قومی و عدم برخورداری از شوكت و نفوذ اجتماعی می‌داند. هبه‌الدین شهرستانی، طه حسین، شیخ علایلی، امام خمینی(ره)، سیدهادی مدرسی، علامه عسكری و صالحی نجف‌آبادی اندیشمندان دیگری هستند كه نظریات سیاسی- حكومتی آنها در این فصل مورد بررسی قرار گرفته است. با اشاره كوتاهی به نظریه امام خمینی(ره) این فصل را پشت سر می‌گذاریم. امام(ره) معتقدند كه امام حسین علیه‌السلام اساساً‌ برای این قیام كردند كه حكومت را بدست آوردند و با استفاده از آن اصلاحات بنیادی را پی‌ریزی كنند و به اهمیت عدالت و نقش آن در تشكیل حكومت اسلامی از سوی امام حسین علیه‌السلام تاكید فراوان دارند.

 

فصل سوم: نظریات اجتماعی

كسانی كه تحلیل جامعه‌شناختی از این قیام دارند بدنبال دستیابی به مواردی هستند كه بتوانند از قضیه عاشورا استفاده كاربردی برده و آن را راهنما و راهگشای زندگی مسلمانان قرار دهند. در متون جامعه‌شناسی، دین یك نهاد اجتماعی محسوب می‌شود كه یكی از كاركردهای اساسی آن دادن معنایی از اجتماع به جامعه و تحكیم روابط اجتماعی است. با عنایت به این رهیافت است كه عاشورا در تحول بخشیدن به حركت‌ها و انسجام دادن به جوامع كارگشا می‌شود (همچون تاثیر آن بر جوامع شیعی در طول تاریخ)

در این فصل نگارنده نظریات ابوعلم، جلال الدین همایی، خالد مجد خالد، سید محسن امین، سید حسین محمد جعفری هندی، دكتر شریعتی، شهید مطهری و شیخ محمد شمس‌الدین را مورد بررسی قرار می‌دهد كه ما به خلاصه‌ای از نظریات دكتر شریعتی بسنده می‌كنیم. نظریه وی را در حوزه جامعه‌شناختی می‌توان ابزاری و ایدئولوژیكی دانست چه او بدان قصد به عاشورا پرداخته است كه آن را وسیله دمیدن روح انقلاب در كالبد مردم ایران و حتی جهان اسلام قرار دهد تا از آن طریق به دین رنگ اجتماعی بزند، آن را پویا سازد و مردم را بدان وسیله به پویایی و تحرك وادارد. دكتر شریعتی دو اصل را ارائه می‌دهد كه مدعی است بدون توجه به آنها نمی‌توان درك درستی از عاشورا بدست آورد: 1- اصل وراثت، وی حسین علیه‌السلام را وارث رسالتی می‌داند كه خداوند برای بندگان صالح خود از آدم علیه‌السلام تا خودش در نظر گرفته است. 2- درك مفهوم شهادت. شریعتی شهادت را آمیزه‌ای از یك عشق گذرا و یك حكمت عمیق و پیچیده می‌داند و وسیله‌ای كه اگر در اختیار كسی قرار گیرد و شرایط مناسب فراهم گردد می‌تواند بهره‌های زیادی از آن ببرد.

 

فصل چهارم: نظریات تاریخی- قومی

در این فصل نظریات اندیشمندانی مورد بررسی قرار می‌گیرد كه در تحلیل عاشورا به بررسی ریشه‌های اصلی اختلاف خاندان بنی‌هاشم و بنی‌امیه پرداختند. از این دیدگاه فرزندان بنی‌امیه و هاشم به هیچ‌وجه با هم صلح نكردند و فقط مدت كوتاهی با ظهور پیامبر صلی‌الله‌ علیه ‌و آله این اختلاف به ظاهر فروكش كرد. در این نگرش مدارك اصلی اسناد تاریخی هستند و به متون دینی پرداخته نمی‌شود. قضاوت اكثریت كسانی كه از این منظر به قیام عاشورا پرداخته‌اند این است كه اختلاف این دو در پیروی گروه اول از حق و حقانیت و حاكمیت دین و باطل دانستن دین از سوی گروه دیگر بوده است كه در آن صورت انگیزه و فلسفه قیام اباعبدالله در واقع احیای حق و امحای باطل محسوب می‌شود. از جمله كسانی كه از این منظر به حادثه كربلا نگریسته‌اند می‌توان به عباس محمود عقاد (استاد ادبیات عرب در مصر) و دكتر شهیدی اشاره كرد.

 

فصل پنجم: نظریات عرفانی

در این فصل دیدگاه عرفا در مورد واقعه عاشورا مورد برسی قرار می‌گیرد. غالباً عارفان از چشم خدا به دنیا می‌نگرند و از این جهت جز زیبایی در پدیده‌های عالم و جز امتحان الهی در وقایع مربوط به انسان‌ها چیزی احساس نمی‌كنند. عارف صحنه هستی را تجلی‌گاه ظهور الهی می‌داند و از وسیله‌ای استفاده می‌كند تا به تماشای حضور الهی بپردازد و فارغ از همه چیز در فكر و اندیشه وصال با حق تعالی است. او بهترین راه وصل و لقا را شهادت می‌داند چرا كه پسندیده جانان است. امام حسین علیه‌السلام نیز در موقعیتی قرار گرفتند كه بهترین نوع مرگ برایشان فراهم شد و همواره در طول حركت شكرگزار این نعمت الهی بودند. از جمله كسانی كه عاشورا را از منظر عرفانی مورد ارزیابی قرار داده و با این كار شاهدی چون عاشورا برای حقانیت طریقت خود ارائه كرده‌اند می‌توان به سنایی غزنوی، سیدبن‌طاوس، اقبال لاهوری و عمان سامانی اشاره كرد.

 

فصل ششم: نظریات اسطوره‌ای

برخی از كسانی كه تحقیقاتشان به نوعی با اسطوره مرتبط می‌باشد معتقدند كه اسطوره‌های ایرانی، فرهنگ تشیع را بستر مناسبی برای ادامه و استمرار حیات خود یافته‌اند. از منظر ایشان در ایران باستان و بین‌النهرین هم مفهوم «شهید» وجود داشته است. در بین‌النهرین قبل از حلول سال نو «رموزی» خدای شهید‌شونده به شهادت ‌می‌رسد و باعث قطع آب‌ها می‌شود و در چهره اجتماع عزاداری ده‌روزه را باعث می‌شود. یك نقطه‌اشتراك بین این دو ماجرا به چشم می‌خورد؛ اینكه وقتی خدایان به‌ناحق كشته می‌شوند بستر توجه به امور ماورایی فراهم می‌شود كه همین موضوع منجر به تقرب آنان به معبودهای خود می‌گردد. همچنین تاثیر فرهنگ مسیحی بر نظریات اسطوره‌ای كاملاً مشهود است. زیرا در مسیحیت نیز نگرش اسطوره‌ای به شهید (عیسی) حول محور نجات‌بخشی و رستگاری در آخرت دور می‌زند. از این دیدگاه امام حسین علیه‌السلام جای مسیح را در فرهنگ اسلامی پر می‌كند. مولف در تحلیل این نظریه چند نكته را متذكر می‌شود: یكی آنكه ماجرای عاشورا مستند به اسناد تاریخی است پس نمی‌توان در اصل آن خدشه وارد كرد. البته ممكن است شیعیان در برگزاری آیین‌های عاشورا از مراسم عزاداری بین‌النهرین تاثیر پذیرفته باشند. نكته دیگر این است كه رویكرد اسطوره‌ای به عاشورا مانع از الگوپذیری سیاسی، اجتماعی و دینی برای مردم است و موجب می‌شود كه از نگاه ماورایی به حادثه نگریسته شود، و این جریان، دین و عاشورا را از عرصه زندگی بشری دور می‌سازد.

به نظر می‌رسد نگارنده در رسیدن به هدف خود كه آشناسازی خوانندگان با نظریات مختلف اندیشمندان درباره عاشورا است موفق بوده است. وی با عنایت به آثار مختلفی كه در این زمینه نگاشته شده است و با روش تحلیلی استنباطی كه بكار برده است نظریات مختلف را مورد بررسی موشكافانه قرار داده و در موارد مورد نیاز به نقد نظریات اندیشمندان پرداخته است. كتاب مورد بحث از آن جهات كه حاوی رویكردهای متعدد در مورد حادثه عاشورا می‌باشد جوابگوی نیازهای علمی، معنوی و روحی همه اقشار جامعه می‌باشد.

 

 www.ido.irمنبع :


 

                                           

هنر عشق ورزيدن

اريك فروم

ترجمه پوري سلطاني

انتشارات مرواريد

 

 

اريك فروم (متولد ۲۳ مارس ۱۹۰۰ ، درگذشته ۱۸ مارس ۱۹۸۰) روانکاو و فیلسوف اجتماعی آلمانی تبار ، از برجسته ترين نمايندگان مکتب روانشناسی اومانيستی و از طرفداران نسل اول مكتب فرانكفورت است. يكي از مشهورترين كتاب هاي او كه به زبان فارسي نيز ترجمه شده هنر عشق ورزيدن است. فروم در پيشگفتار اين كتاب مي گويد « مطالعه اين كتاب براي كساني كه دستورالعمل ساده اي براي هنر عشق ورزيدن مي جويند، كاري يأس آور خواهد بود . برعكس ، نشان داده خواهد شد كه عشق احساسي نيست كه هركسي ، صرف نظر از مرحله بلوغ خود ، بتواند به آساني بدان گرفتار شود.» اين كتاب مي خواهد خواننده را متقاعد سازد كه تمام كوشش هاي او براي عشق ورزيدن محكوم به شكست است، مگر آنكه خود او با جدّيت تمام براي تكامل تمامي شخصيت خويش بكوشد ، تا آنجا كه به جهت بيني سازنده اي دست يابد.

 

در ابتداي كتاب نويسنده به اين سوال پاسخ مي دهد كه چرا عشق ورزيدن هنر است. او   مي گويد اين طرز تفكر غالب كه هيچ چيز آسانتر از عشق ورزيدن نيست و مشكل عشق ، مشكل معشوق است همچنان بين مردم رايج است در صورتي كه هرروز شواهد بيشماري خلاف آن را اثبات مي كند. پس از آن لزوم يادگيري اين هنر و مراحل لازم براي فراگرفتن آن را مطرح مي كند كه تسلط يافتن بر جنبه نظري و عملي عشق ورزيدن است.

 

كتاب سه سرفصل اصلي را پي مي گيرد : نظريه عشق ، عشق و انحطاط آن در جامعه معاصر غرب و تمرين عشق.

 

در بخش نظريه عشق فروم از عشق به عنوان پاسخي به پرسش وجود انسان ياد مي كند و از ايثار كردن در جنبه مادي و معنوي آن سخن مي گويد و ايثار و بخشش معنوي را والا مي شمرد. او عشق را فدا كردن مي نامد اما به برداشت وي نه مجنون وش و خودآزار بلكه فداكردني كه ترك چيزها و محروم شدن و قرباني گشتن نيست.

در ادامه فصل ، چگونگي عشق پدر و مادر و فرزند را توضيح مي دهد و انواع معشوق ها را تحت عناوين عشق برادرانه ، عشق مادرانه ، عشق جنسي ، عشق به خود و عشق به خدا به طور كامل تشريح مي كند.

 

فروم در فصل عشق و انحطاط آن در جامعه معاصر غرب بررسي مي كند كه آيا ساختار جامعه سرمايه داري و روحيه اي كه از آن ناشي مي شود ، عشق را به سوي تكامل هدايت مي كند يا نه و شكل موجود عشق ورزي در اين نوع جوامع را به تصوير مي كشد.

 

تمرين عشق آخرين بخش كتاب است كه در واقع از گام هايي صحبت مي كند كه براي رسيدن به هدف عشق ورزي تنها بايد به وسيله خود شخص برداشته شود و معتقد است  به دليل شخصي بودن قدم ها، چندان هم قطعي نيستند. او انضباط ، تمركز ، بردباري و سرانجام علاقه شديد را از شرايط آموختن هر هنري مي داند و تكامل ِفروتني ، واقع بيني ، خِرَد ، ايمان و شهامت داشتن ، فعال بودن به معني فعاليت باطني و استفاده ثمربخش از نيروهاي خويشتن ، جدّيت ، بيداري و شور زندگي را از نياز هاي عشق برمي شمارد.

 

فروم در پايان كتاب مي گويد در شرايط كنوني كساني كه آمادگي مهر ورزيدن دارند مسلماً آدم هاي استثنايي هستند و تحليل ماهيت عشق ، علاوه براينكه ما را به اين نتيجه مي رساند كه به طور كلي عشقي وجود ندارد ، خود به منزله انتقاد از اوضاع اجتماعي است كه عشق را از ميان برده است. او مي گويد « ايمان به عشق به عنوان يك پديده اجتماعي، و نه به منزله يك پديده استثنايي و فردي ، ايماني عقلاني است كه از بينش آدمي در درك طبيعت ِخود سرچشمه مي گيرد.»

 

 


                        

 

 

                              

                                                        زنان شيفته

                                        روانشناسي محبت بي تناسب

                        ( نوشته رابين نوروود و ترجمه مهدي قر اچه داغي )

كتاب درباره افرادي صحبت مي كند كه بيش از اندازه محبت مي كنند و توجه و فكر و ذكرشان فقط معطوف به همسر يا مادر يا عضوي از خانواده است . به طوريكه اين محبت و عشق بيش از اندازه سبب دل زدگي در فرد شده و فرد مورد محبت را دچار نگراني مي كند . در اين كتاب به شخصيت اين زنان پرداخته و به دنبال بررسي ريشه هاي اين عشق بي تناسب است و در نهايت مشخص نموده است كه ترس از ديده نشدن - فراموش شدن - و وسواس در ارزشمند نبودن باعث اين عشق غير عادي شده كه نويسنده در فصل آخر كتاب به راههاي بهبودي اين افراد پرداخته است .

لازم به ذكر است اين محبت بي تناسب به ديگران در زنان ديده مي شود و به ندرت در مردان مشاهده است.   


                               

طرز فكر معتادوار ( شناخت خود فريبي )

نويسنده : آبراهام ج- توئرسكي و مترجم مينا ملكي معيري

بسياري از افراد تصور مي كنند با مصرف مواد ( الكل و افيون و يا داروهاي آرام بخش ) به دنيايي پر از رمز و راز و يا بي خبري و خلسه مي روند . و هرگز به پي آمدهاي نا مطبوع و مشكل  ساز آن فكر نمي كنند و فقط مسحور زمان مصرف هستند . به رغم اطلاع رساني هاي به جا و به موقع هنوز لازم است آگاهي هاي لازم به جوانان داده شود و در ذهن جوانان جا بيفتد كه هدف نهايي زندگي غير از ارضاي حواس است و همچنين بردباري در برابر تاخير و دير كردها.ولي گاهي جوان به طرز فكر معتادوار ايمان دارد . نويسنده كتاب رئيس مركز بازپروري گيت وي در پنسيلوانيا مي باشد كه هم روحاني و هم روانپزشك و مشاور است . و در اين كتاب سعي كرده علت شكست برخي از تلاش ها را براي جلوگيري از الكليسم و مصرف مواد توضيح دهد و مشكلات روحي فرد معتاد و درمان آنرا( مثل زودرنجي - خشم و غيره ) ارائه دهد.


نهنگ دریای عشق

زندگی نامه مولانا، شرح نی نامه و عاشق شدن پادشاه بر کنیزک

به کوشش : حمید نیکی

کتاب به منظور آشنایی مبتدیان و افرادی که می خواهند با مولانا و کتاب پر مغز او آشنایی پیدا کنند مفید است . این کتاب زندگینامه مولانا را به صورت مختصر و مفید به نوشته تحریر درآورده و همراه با آن مختصری در باب عرفان ، به ویژه عرفان عملی و تأثیر آن در زندگی بشر که منظور نظر مولانا بوده ، پرداخته است .

علاوه بر آن و به گفته نویسنده کتاب ، به شرح نی نامه که به زعم برخی از محققان و مولوی شناسان خلاصه ای از کل مثنوی است و نیز شرح اولین داستان (عاشق شدن پادشاه بر کنیزک ) که از داستانهای زیبای مثنوی است همت گماشته شده . تا فتح بابی تلقی شود برای انس گرفتن از این دریای معرفت .

۱- عمر که بی عشق رفت ، هیچ حسابش مگیر

۲- آب حیات است عشق ، در دل و جانش پذیر

۳-عشق چو بگشاد رخت ، سبز شود هر درخت

 ۴- برگ جوان بر دمد ، هر نفس از شاخ پیر

۵- هر که شود صید عشق ، کی شود او صید مرگ ؟

۶- چون سپرش مه بود ، کی رسدش اخم تیر ؟

۷- سر ز خدا تافتی ، هیچ رهی یافتی ؟

۸- جانب ره باز گرد ، یاوه مرو خیر خیر

                                                              (دیوان شمس )

در پشت جلد این کتاب آمده :

در این عصر پر آشوب ، عصر شتاب و سرعت گیج کننده ، که آدمی احساس بی قراری و پراکندگی خاطر و تشتت روحی می کند . و آرمش درونی خود را بر باد رفته می بیند و زندگی خشک و بی روح ماشینی چنگالهای بی رحم خود را در جان او فرو برده ، و ناچار این وجود بی رمق و ناتوان ، بار زندگی عذاب آور بدون عشق را لنگان لنگان تحمل می کند ، تنها عشق است که همچون آب حیات می تواند در این کویر وحشت جاری گردد و فضای مسموم و شکننده را به فضایی لطیف و آرام و زلال تبدیل کند . آنهم در سایه یک پیر یزدانی همچون مولانا ( پیغمبر عشق ) که خود بعداز ملاقات با شمس این اتفاق مبارک در زندگیش رخ داد .

هر که را جام ز عشقی چاک شد                      او ز حرص و عیب کلی پاک شد

شاد باش ای عشق خوش سودای ما               ای طبیب جمله علتهای ما

ای دوای نخوت و ناموس ما                              ای تو افلاطون و جالینوس ما

ما ز بالاییم و بالا می رویم                             ماز دریاییم و دریا می رویم



تاریخ درج مطلب :  20/09/87  

 
دفتر مرکزی : تهران ، خیابان بخارست ، نبش کوچه دهم ، برج ایراتل ، کدپستی 1514743111 ، تلفن : 88555554 ، (18 خط ) ، 1881
کلیه حقوق این سایت متعلق به www.KHEIRIE-ImamReza.ir می باشد. 1387©